کلیدر یعنی؛ نویسندگی هم یک حرفه است

امید برومندی ۱۷ فروردین, ۱۳۹۳ ۰ 161 views

Dolatabadi

وب سایت انسان شناسی و فرهنگ که یکی از سایت‌های تخصصی و مرجع در حوزه ادبیات و علوم انسانی است، دریکی از مطالب منتشره خود، به موضوع چگونگی پیدایش رمان نویسی در ایران پرداخته و فراز و فرودهایی که این شاخه ادبی از ابتدا تا به امروز در ایران پشت سر گذاشته را بررسی کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی سبزواری‌ها، در بخشی از این مطلب مفصل، نویسنده به محبوبیت گسترده ای که  رمان کلیدر محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزواری در میان اهالی  مطالعه و فرهنگ ایران به دست آورده، اشاره کرده است و مدعی  شده پیام تلویحی رمان کلیدر برای نویسندگان جوان ایرانی افزایش انگیزه و توجه به این واقعیت بوده است که به نویسندگی هم می‌توان به عنوان  یک حرفه نگاه کرد.
بخش‌هایی از این مطلب در ادامه منتشر می‌شود:

… با وقوع انقلاب و تغییرات اجتناب ناپذیری که در همه جنبه‌های زندگی در ایران به وجود آمد تعدادی نویسنده جوان پا به عرصه گذاشتند.

در همین زمان تا حدی به دلیل شرایط اجتماعی که در فاصله کمی‌پس از انقلاب پدید آمد، از قبیل ممنوعیت فیلم‌های غربی، فقدان برنامه‌های سرگرم کننده در تلویزیون و همین طور نبود سرگرمی‌های بیرون از خانه، میزان مطالعه رمان در بین مردم افزایش یافت.

در این سال‌ها یک رمان حجیم سه هزار صفحه ای به نام کلیدر (که بین سال‌های ۵۶ تا ۶۲ چاپ شد) نوشته محمود دولت آبادی تبدیل به پرفروش ترین رمان تا آن زمان در ایران
شد. پدیده ی محبوبیت کلیدر معنای تلویحی مهمی‌برای رمان نویسان ایرانی در بر داشت.

قبل از انتشار کلیدر هیچ نویسنده ایرانی از جمله خود دولت آبادی که پیش از انقلاب هم نویسنده شناخته شده ای بود، نتوانسته بود از راه فروش آثارش روزگار بگذراند طوری که می‌توان گفت تمام رمان نویسان ایرانی ناچار بودند برای گذران زندگی شغل دیگری به جز نوشتن داشته باشند.

با نوشتن کلیدر، دولت آبادی تبدیل به اولین رمان نویس ایرانی شد که نیازی نداشت برای امرار معاش به حرفه دیگری به جز نویسندگی بپردازد. از برخی جهات، موفقیت داستانی کلیدر انگیزه ای شد برای نویسندگان جوان تر که با جدیت بیشتری حرفه خود را پی بگیرند.

منبع: انسان شناسی و فرهنگ 

فرستادن دیدگاه »